Wednesday, May 21, 2014

MENGENANG NASIB MASYARAKAT BALOI

 Wahai masyarakat semua yang mungkin asal dahulu dari kelian dai tebing sungai Baloi , terkenang-kenang dan teringat ingat juga lah detik detik zaman kegemilanagan Tok nenek moyang dan ayah dan ibu yang mungkin sudah ramai jadi Mendiang, telah mendiami di kawasan tebing Baloi dahulu tahun sebelum 1960an sehingga tahun 80an , sebelum sebahagian penduduk dikawasan Baloi di pindah ke asapkoyan anak sungai kawasan Belaga adalah anak Sungai Baloi pada tahun 1998, kebanyakan masyarakat keturunan asal etniks kayans kenyahs dan Kajangs, punan, tanjung, ukits mempunyai kawasan tanah adatresam yang luas untuk mereka bercucu tanam dan menerokai untuk ladang padi huma bukit yang luas setiap tahun ada tradisi asas penghidupan mereka,dan penghasilan padi huma bukit ada yang mencecah beratus dan berpuluh guni padi dan ada tempat kas satu "Lepa Uk" tempat simpanan stor padi mereka, apa sekalipun berlaku kenaikan harga barang dikawasan luar dari Baloi ketika itu tidak lah ketara sangat menjejaskan penghidupan pendpatan mereka penghuni penghuni dirumah-rumah pajang ditepi kawasan sungai Baloi. Mereka dianugerah dengan kekayaan Sumber alam dan persekitaran yang kaya sumber yang kayans dengan ikans-ikans, hasil hutans, tumbuhan semula jadi seperti paku, daun ubi kayu, cangkuk manis dan tanaman lain-lain "diLeda" atau kebun masing2 ,terletak di ditepi tebing Baloi, sungai Baloi. Dan anak sungai Baloi seperti sungai Linau, sungai Belanun, sungai Beraan, Sungai Bengelo, sungai kayahs Sngai Belangan, Sungai Bengelo anak sungai Baloi yang kaya sumber untuk penangkap ikans, dan kawasan memburu dan kawasan tanaman padi huma padi bukit kawasan tanah adatresam yang amat luas bebas diterokai, masing masing mengunakan tenaga dan kebebasan mereka menerokai dan memburu, memancing, memukat, menjela diakwasan itu secara bebas tidak ada hadnya siapa yang rajin dapat lah banyak ikan, penangkap binatang buas, mendapat hasil hutan yang ciukup kaya raya dipersikitaran hutan baloi pada zaman itu. prinsip penghidupan masyarakat masa itu cukup senang dengan kerja gotong royang, sumber hasil permakanan itu tidak terputus putus.. ini gambaran budaya yang aman damai mesra seling hormat menghormati, tolong menolong diantar satu sama lain sistam aadatresam dan budaya tradisi masyarakat sejak turun temurun. Apa sekali pun perubahan tekanan ekonomi luaran Baloi, masyarakat tetap steady, tidak goncang, tidak mengelabah, tidak tergugat keadaan mereka kerana mereka adalah Pengeluar hasil permakanan mereka sendiri. Sama ada harga barang naik ker atua tidak, tidak menjejaskan keadaan mereka, kerana pengangkutan sungai Baloi sebagai pengangkutan utama mereka. Lagi pun mereka hanya guna perahu dan outboat engine sebagai pengankutan utama mereka. 
Bagi perjalanan ke ladang tidak perlu sangat kerana ada tempat perlu perjalanan kaki melalui jalan hutan ke kawasan laadang padi huma, dan perahu kayu kayuh buatan sendiri diguanpakai untuk pergi ke kebun mereka ditebing sungai baloi. Kos kehidupan mereka amat tidak begitu terjejas jika minyak naik ke atua turun, kerana penghasilan kepperluan asas kehidupan mereka sudah terjamin kerana setiap mereka dari rumah panjang adalah pengeluar keperluan asas kehdiupan (Basic Need) mereka sendiri seperti - 1. Rumah panjang untuk semua satu keluarga mereka free pasti sudah tidak disewa dan berhutang dari hutang dari pinjaman bank, 2. Hasil padi huma bukit mereka sudah cukup menampun untuk perbelajnaan bagi pemakanan untuk tahun itu sudah sedia terjamin dari hasil padi huma, 3. Keperluan asas yang lain seperti sayur-sayuan tidak perlu beli, masing masin pengeluar dapat dari kebun sendiri, 4. Pengangkapan ikan amat luas dikawasan sungai Baloi ikan nya cukup banyak terhabis-habis dapat pun free secara tenaga sendiri 5. Kawasan memburu amat luas siapa pun boleh memburu tidak ada sekatan bebas yang rajin memburu dapatkan binatangbuas hasil buruan mereka, dan hasil kebun getah, koko dan lada semua ini mereka pengeluar bahan mentah sendiri untuk dijual pun guna tenaga sendiri dengan kos yang rendah hasilnya lumayan, dan hasil hasil hutans bebas dicari dikawasan Baloi. dalam melihat seimbas pandang kenangan yang amat unik berlaku itu pada zaman kekeluargaan ibu bapa dan tok nenek kita di baloi terdahulu juga mengajar saya berfikir bahawa kita pada awal awal lagi ajar sebagai pengeluar bahan mentah dan penghidupan amat cukup mesra dan aman damai bermaufakat kehidupan mereka. Sekarang ini mungkin sudah terbawa-bawa dengan keadaan, lain pula isunya bila minyak naik sahaja semua mengeluh dan rasa cemas, mungkin orang diasap koyan yang mempunyai tiga ekar tanah pun mungkin turut terasa bahang, nampaknya mereka ini tinggal dirumah panjang, tetapi keadaannya sudah bukan semacam kehdiupan rumah panjang di tepi sungai baloi dahulu , sekarang mereka sudah rumah pajang macam modern, tak perlu perahu sungai guna jalan kaki dan naik kenderaan, guna eltirk bayar bil, guna air bayar bil, mungkin tidak boleh tangkap ikan seperti dulu bebas mahupun memburu, kawasan untuk padi huma berladang tiba tiba kiat cuba minta dengan orang kebebasan kita, agak pelik sedikit jika di Banding dengan di baloi, mungkin wang pampas an yang tidak seberapa itu mungkin sudah habis selepas 15 tahun mereka sudah berpindah …. selepas dipindah oleh kerajaan sarawak pada tahun 1998 untuk memberi laluan projek bakun Dam. Agak-agaknya mereka ini pun mungkin pihak sasaran yang teruk juga lah jika kenaikan minayk ini dengan kos barang naik melambung, keadaan mereka sudah tidak seperti dahulu di baloi. PPT jika nak buat cerita agaknya panjang jua ceritanya ini lah keadaan tekanan asas kehidupan orang hari ini semakin tersempit jika berbanding dengan asas kehidupan masyarakat kita dari Baloi dahulu. kita perlu belajar dari dua aspek budaya dan pengalaman asas penghidupan ini sebagai landasan kita berfikir bertepa pentingnya kita ada hak adatresam dan tanah adatresam dan sejarah budaya dan tradisi masyarakat kita yang sekian lama wujud yang masa nya pun tak pernah luput dalam khazanah sejarah dunia, kita masih ada kawasan Tanah aadatrseam yang luas kawasan Baloi, tetapi nampaknya berbanding dengan keadaan kita diletak persekitaran diasapkoyan seolah olah kita ini meminta minta untuk meneroka sesuatu kawasan tanah adatrseam kita sendir yang masih kosong siapa yang buat undang sebegini rupa.., sejak bila kita hilangkan hak adatresam itu? Fikir fikir lah wahai saudara dan saudari budiman yang kami kasihi.

0 comments:

Post a Comment