Tuesday, May 24, 2016

CONTOH RPH

Tarikh:16.5.2016
Hari: Isnin
Mata Pelajaran: Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-3/3D
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: Adat Resam dan Pantang Larang Pelbagai Kaum
Objektif Pembelajaran:
(a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Memberi maklumat berkaitan kepentingan adat resam dalam kehidupan masyarakat Malaysia
(c) Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
(a) Tiga orang pelajar membaca teks berkaitan adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Guru menyoal murid berkaitan pantang larang setiap kaum
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
(d) Rumusan oleh pelajar diiringi guru
Refleksi:


Tarikh: 16.5.2016
Hari :Isnin
Mata Pelajaran:Kemahiran Hidup Bersepadu (Kemahiran Teknikal)
Masa/Kelas: Ke-4/2C/2D
Tajuk: 3.2.2 Melukis Bulatan, Segi Empat, dan Segi Tiga
3.3 Unjuran Ortografik
Objektif Pembelajaran: (a) Melukis bulatan, segi empat dan segi tiga
(b) Mengenalpasti kaedah melukis lukisan unjuran ortografik
(c) Melukis unjuran ortografik
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti: (a) Empat orang pelajar membaca penerangan tentang Melukis bulatan, segi empat dan segi tiga
(b) Guru menyoal murid berkaitan pemahaman pelajar
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
(d) Rumusan oleh pelajar diiringi guru
Refleksi:



Tarikh: 16.5.2016
Hari: Isnin
Mata Pelajaran: Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-5/2D
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: Alat Muzik Tradisional Malaysia
Objektif Pembelajaran:
(a) Menerangkan jenis-jenis alat muzik warisan pelbagai kaum
 (b) Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan seni muzik
 (c) Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks dan kertas bergambar
Aktiviti:
(a) Guru menunjukkan gambar berkaitan dengan alat muzik tradisional
(b) Guru menyoal murid berkaitan gambar
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
(d) Rumusan oleh pelajar diiringi guru
Refleksi:


Tarikh: 16.5.2016
Hari: Isnin
Mata Pelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-7/3G
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: Adat Resam dan Pantang Larang Pelbagai Kaum
Objektif Pembelajaran:
(a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Memberi maklumat berkaitan kepentingan adat resam dalam kehidupan masyarakat Malaysia.
(c) Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
(a) Tiga orang pelajar membaca teks berkaitan adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
(b) Guru menyoal murid berkaitan pantang larang setiap kaum
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
(d) Rumusan oleh pelajar diiringi guru
Refleksi:
Tarikh: 16.5.2016
Hari: Isnin
Mata Pelajaran: Kemahiran Hidup Bersepadu (Kemahiran Teknikal)
Masa/Kelas: Ke-8/2A/2B
Tajuk:
3.2.2 Melukis Bulatan, Segi Empat, dan Segi Tiga
3.3 Unjuran Ortografik
Objektif Pembelajaran:
(a) Melukis bulatan, segi empat dan segi tiga
(b) Mengenalpasti kaedah melukis lukisan unjuran ortografik
(c) Melukis unjuran ortografik
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
(a) Empat orang pelajar membaca penerangan tentang Melukis bulatan, segi empat dan segi tiga
(b) Guru menyoal murid berkaitan pemahaman pelajar
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
(d) Rumusan oleh pelajar diiringi guru
Refleksi:

Tarikh: 16.5.2016
Hari: Isnin
Mata Pelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-9/2F
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: Alat Muzik Tradisional Malaysia
Objektif Pembelajaran:
(a) Menerangkan jenis-jenis alat muzik warisan pelbagai kaum
(b) Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan seni muzik
(c) Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks dan kertas bergambar
Aktiviti:
(a) Guru menunjukkan gambar berkaitan dengan alat muzik tradisional
(b) Guru menyoal murid berkaitan gambar
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
(d) Rumusan oleh pelajar diiringi guru
Refleksi:

Tarikh: 17.5.2016
Hari: Selasa
Mata Pelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-5/3E
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: Adat Resam dan Pantang Larang Pelbagai Kaum
Objektif Pembelajaran:
(a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Memberi maklumat berkaitan kepentingan adat resam dalam kehidupan masyarakat Malaysia.
(c) Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
(a) Tiga orang pelajar membaca teks berkaitan adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
(b) Guru menyoal murid berkaitan pantang larang setiap kaum
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
Refleksi:


Tarikh: 17.5.2016
Hari: Selasa
Mata Pelajaran: Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-7/3A
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: Adat Resam dan Pantang Larang Pelbagai Kaum
Objektif Pembelajaran:
(a) Memahami adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
(b) Memberi maklumat berkaitan kepentingan adat resam dalam kehidupan masyarakat Malaysia.
(c) Menerima dan menghormati adat resam dan pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
(a) Tiga orang pelajar membaca teks berkaitan adat resam dan pantang larang pelbagai kaum.
(b) Guru menyoal murid berkaitan pantang larang setiap kaum
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
Refleksi:


Tarikh: 17.5.2016
Hari: Selasa
Mata Pelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-9/2E
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: Alat Muzik Tradisional Malaysia
Objektif Pembelajaran:
 (a) Menerangkan jenis-jenis alat muzik warisan pelbagai kaum
(b) Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan seni muzik
(c) Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks dan kertas bergambar
Aktiviti:
(a) Guru menunjukkan gambar berkaitan dengan alat muzik tradisional
(b) Guru menyoal murid berkaitan gambar
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
Refleksi:



Tarikh: 18.5.2016
Hari: Rabu
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Masa/Kelas: Ke-1 dan 1H
Tajuk: BAB 19: Tembikar
Objektif Pembelajaran:
(a) Mengenalpasti alat, bahan dan teknik dalam proses menghasilkan tembikar
(b) Merekacipta kraf (2D) dan konkrit (3D)
Teknik: Penerangan dan lukisan
ABM: Buku amali PSK dan kertas bergambar
Aktiviti:
(a) Guru menunjukkan gambar berkaitan dengan jenis tembikar
(b) Guru menerangkan tentang alat, bahan dan teknik menghasilkan tembikar
(c) Pelajar membuat lukisan dan latihan
(d) Rumusan pelajar diiringi oleh guru
Refleksi:



Tarikh: 18.5.2016
Hari:Rabu
Mata Pelajaran:Kemahiran Hidup Bersepadu (Kemahiran Teknikal)
Masa/Kelas: Ke-5 dan 6/2C/2D
Tajuk: 3.2.2 Mendimensikan Lukisan Unjuran Ortografik
Objektif Pembelajaran:
(a) Mendimensi lukisan unjuran Ortografik
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
 (a) Guru menyoal pelajar berkaitan dengan tujuan mendimensi
(b) Penerangan oleh guru seterusnya beri latihan kepada pelajar
(d) Rumusan oleh pelajar diiringi guru
Refleksi:



Tarikh: 18.5.2016
Hari: Rabu
Mata Pelajaran: Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-7/2E
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: Seni Bina Malaysia, Warisan yang tidak Ternilai
Objektif Pembelajaran:
(a) Menerangkan jenis-jenis warisan seni bina di negara kita
(b) Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan warisan seni bina
(c) Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks dan kertas bergambar
Aktiviti:
(a) Guru menunjukkan gambar berkaitan dengan Seni bina Malaysia
(b) Guru menyoal murid berkaitan gambar
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
Refleksi:





Tarikh: 19.5.2016
Hari:Khamis
Mata Pelajaran:Kemahiran Hidup Bersepadu (Kemahiran Teknikal)
Masa/Kelas: Ke-1 dan 2/2A/2B
Tajuk: 3.2.2 Mendimensikan Lukisan Unjuran Ortografik
Objektif Pembelajaran:
(a) Mendimensi lukisan unjuran Ortografik
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
(a) Guru menyoal murid berkaitan dengan tujuan mendimensi
(b) Penerangan oleh guru seterusnya beri latihan kepada pelajar
(d) Rumusan oleh pelajar diiringi guru
Refleksi:



Tarikh: 19.5.2016
Hari: Khamis
Mata Pelajaran: Pendidikan Seni Visual
Masa/Kelas: Ke-3  dan 4/1A
Tajuk: BAB 19: Tembikar
Objektif Pembelajaran:
(a) Mengenalpasti alat, bahan dan teknik dalam proses menghasilkan tembikar
(b) Merekacipta kraf (2D) dan konkrit (3D)
Teknik: Penerangan dan lukisan
ABM: Buku amali PSK dan kertas bergambar
Aktiviti:
(a) Guru menunjukkan gambar berkaitan dengan jenis tembikar
(b) Guru menerangkan tentang alat, bahan dan teknik menghasilkan tembikar.
(c) Pelajar membuat lukisan dan latihan
(d) Rumusan pelajar diiringi oleh guru
Refleksi:







Tarikh: 19.5.2016
Hari: Khamis
Mata Pelajaran: Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-6/3A
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Sub-Tajuk: Pantang Larang Pelbagai Kaum di Malaysia
Objektif Pembelajaran:
(a) Memahami pantang larang pelbagai kaum
(b) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(c) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
(a) Tiga orang pelajar membaca teks berkaitan pantang larang keluarga Adilah
(b) Guru menyoal murid berkaitan pantang larang dalam keluarga tersebut
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
Refleksi:



Tarikh: 19.5.2016
Hari: Khamis
Mata Pelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-9/3E
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Sub-Tajuk: Pantang Larang Pelbagai Kaum di Malaysia
Objektif Pembelajaran:
(a) Memahami pantang larang pelbagai kaum
(b) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(c) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
(a) Tiga orang pelajar membaca teks berkaitan pantang larang keluarga Adilah
(b) Guru menyoal murid berkaitan pantang larang dalam keluarga tersebut
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
Refleksi:

Tarikh: 20.5.2016
Hari: Jumaat
Mata Pelajaran: Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-1/2F
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: Seni Bina Malaysia, Warisan yang tidak Ternilai
Objektif Pembelajaran:
 (a) Menerangkan jenis-jenis warisan seni bina di negara kita
(b) Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan warisan seni bina
(c) Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks dan kertas bergambar
Aktiviti:
(a) Guru menunjukkan gambar berkaitan dengan Seni bina Malaysia
(b) Guru menyoal murid berkaitan gambar
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
Refleksi:



Tarikh: 20.5.2016
Hari: Jumaat
Mata Pelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-3/3D
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Sub-Tajuk: Pantang Larang Pelbagai Kaum di Malaysia
Objektif Pembelajaran:
(a) Memahami pantang larang pelbagai kaum
(b) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(c) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
 (a) Tiga orang pelajar membaca teks berkaitan pantang larang keluarga Adilah
(b) Guru menyoal murid berkaitan pantang larang dalam keluarga tersebut
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
Refleksi:

Tarikh: 20.5.201
Hari: Jumaat
Mata Pelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-5/3G
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Sub-Tajuk: Pantang Larang Pelbagai Kaum di Malaysia
Objektif Pembelajaran:
(a) Memahami pantang larang pelbagai kaum
(b) Mengumpul maklumat mengenai pantang larang pelbagai kaum
(c) Menghormati pantang larang pelbagai kaum
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks
Aktiviti:
(a) Tiga orang pelajar membaca teks berkaitan pantang larang keluarga Adilah
(b) Guru menyoal murid berkaitan pantang larang dalam keluarga tersebut
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru
Refleksi:


Tarikh: 20.5.2016
Hari: Jumaat
Mata Pelajaran:Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan
Masa/Kelas: Ke-1/2D
Tema: 4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk: Seni Bina Malaysia, Warisan yang tidak Ternilai
Objektif Pembelajaran:
(a) Menerangkan jenis-jenis warisan seni bina di negara kita
(b) Melibatkan diri dalam usaha mengekalkan warisan seni bina
(c) Berbangga dengan kekayaan warisan budaya Malaysia
Pendekatan: Kooperatif dan aktif
Teknik: Soal jawab, perbincangan dan penerangan
ABM: Buku teks dan kertas bergambar
Aktiviti:
 (a) Guru menunjukkan gambar berkaitan dengan Seni bina Malaysia
(b) Guru menyoal murid berkaitan gambar
(c) Soal jawab dan penerangan oleh guru

Refleksi:

0 comments:

Post a Comment